Juhend: Revell’i värvide alus.

Need kes tegelevad mudelismindusega, neile ei tohiks selline nimi nagu Revell võõras olla. P.S. ma ise tegelen sellega rohkem ajaviitekorras. Väga suurt mudelikogu mul kodus ei ole 😀 . Eestis olen ma näinud kahte tüüpi anumates Revell’i värve. See värvipurgialus mida me joonestama hakkame ongi tehtud minu enda vajadusest. Mulle meeldib kui põhiasjad mida ma kasutama hakkan on töö alguseks ilusti juba lauale valmis pandud, sealhulgas ka vajaminevad värvid, et ei peaks neid sahtlis taga otsima või jälgima, et laual neid suurema liigutuse peale ümber ei aja.

Revell värvid ja liim.

Ennem veel kui läheme asja kallale, räägin ma lühidalt ka programmist mida me kasutame. Nimelt, selleks programmiks on Autodesk Fusion 360. Fusion 360 on CAD/CAM (computer aided design/computer aided manufacturing) tarkvara. Ma arvangi, et kõige parema ülevaate temast annab Autodeski enda lehekülg. Soovitan vaadata kohe lehe alguses lingitud videot. Erinevate tööriistade kasutamisest ma räägin pikemalt ka järgmistes sellistes artiklites.

Tegemist on tasulise tarkvaraga aga õnneks hobikasutuseks saab seda täitsa edukalt ka tasuta kasutada. Kuna see juhend aja jooksul muutub, siis mõtekam oleks seda mitte lahti kirjutada, vaid linkida. Põhimõtteliselt näeb protsess välja nii, et sa registreerid endale konto Autodeski lehel, laed alla Fusion 360 triali ja sealt jätkad juba lingitud juhendi järgi. Kui sul tekib küsimusi, siis kirjuta kommentaar.

Alustame joonestamisega

Kui tarkvara installeeritud, siis alustame joonestamisega. Ennem siiski kui programmi kallale asume, läheb meil vaja joonlauda või nihkkaliibrit, et mõõta ära anumad. Kui sa jälgid minu juhendit, siis mõõtmist sul endal vaja läbi teha ei ole.

Kõigepealt mõõdan ma ümara emailvärvi anuma. Sellel on diameeter 30mm, kandilise vesivärvianuma põhi on ruudukujuline ja selle ühe külje pikkus on 33mm. Liimiga on asi natuke keerulisem. Temal ma mõõtsin ristkülikukujulelt põhja mõõtudena 23mm x 33mm. Tegelikult on tal põhi veidi erilisema kujuga aga hoiame seekord asja lihtsana 🙂 . Siin üks Painti joonistus sellest milline ta välja võiks näha.

Värvide alus.

Emailvärvide kaantele ma ei teinud alusele kohta. Põhjus üks kuna see määriks alust ja põhjus kaks kuna ma ise ei näinud selleks vajadust. Vesivärvide kaas käib ka küll anuma külge aga ma tegin talle eraldi koha, et näiteks värvipurgi vahetamisel kogemata midagi maha ei ajaks.

Fusion 360

Ava Fusion 360 programm. Töid alustame sketšiga. Vajuta SKETCH CREATE SKETCH. Avanema peaks sul selline vaade:

Kliki pildil, et näha suuremana.

Nüüd ta palub sul valida pinna millele sketš teha. Võid klikkida alumisele kastile (pildil hall) aga praegusel hetkel oluliselt vahet ei ole.

Kliki pildil, et näha suuremana.

Avaneb sulle nüüd ülevaltoodud pilt. Roheline ja punane joon on teljejoon. Paremal pool olev aken on SKETCH PALETTE , see on nähtav sketši muutmise ajal ja ingliskeelset lisainfot selle kohta saab siit. Ma tõin selle välja selleks kui soovid ise edasi uurida. Praegusel juhul see kohustuslik ei ole.

Joonestame kõigepealt kandilise värvitopsi jaoks ala. See ala on n.ö. augu osa ehk siis me peame võtma värvitopsi suuruse milleks oli 33mm x 33mm ja lisama sellele väikese lisa juurde, paneme tolerantsiks 2mm. Ehk siis võta SKETCH RECTANGLE CENTER RECTANGLE ja kliki kuskile punasele joonele. Nüüd tõmba hiirt natuke eemale ja sa näed, et joonistub ruut. Ära rohkem hiirele kliki. Sul peaks olema selle ruudu joontel näha ka mõõtudega kaste. Kummagi külje peal üks ja ühel nendest on sisu juba märgitud (sinise kasti sees). Trüki sisse numbrid 35, vajuta Tab klahvile, et minna teise numbrikasti ja trüki uuesti 35. Seejärel vajuta Enter. Kui mäletad, siis 35 on ühe külje pikkus pluss 2mm lisa.

Kliki pildil, et näha suuremana.

Nüüd oleks vaja saada kolm kasti veel. Teeme seda veidi mugavamalt kui uuesti joonestamine ja kasutame mustrina paigutamise võimalust. Vali SKETCH RECTANGULAR PATTERN. Peaks avanema sulle väike aknake. Seal kõige üleval näed sa “Objects” välja, see on objekt mida me hakkame paigutama. Hetkel on selle väärtuseks sinine kast hiirekursoriga ja kirjaga Select. Märgi nüüd hiirega lohistades oma üks kastike ära. Kui kastike on märgitud, siis vajuta “Direction/s” välja järel olevale nupule ja täida ülejäänud väärtused nii nagu mul:

Siis vajuta “OK” ja pilt peaks olema selline:

Kliki pildil, et näha suuremana.

Järgmiseks teeme ringikujulise põhjaga värvipotile oma augu. Vali SKETCH CIRCLE CENTER DIAMETER CIRCLE või vajuta klaviatuuril “C“. Nüüd väike nipp. kui sa vaatad, siis ülemisel pildil on igal ruudul nurgast nurgani diagonaalis tõmmatud punktiirjooned ja nende keskel on väike ring mis tähistab keskpunkti. Kui sa nüüd lihtsalt hiirega lähed ülemise parempoolse ruudu keskpunkti peale (ära kliki) ja siis tõmbad hiire paremale, siis sa näed, et isegi kui sa oled keskpunktist eemal aga samal kõrgusel temaga, siis sinu hiire ja kasti keskpunkti vahel on helesinine punktiirjoon. See aitab sul ringi teha samale kõrgusele kui seda on kast. Kuna diameeter on anumal 30mm, siis teeme ringi suurusega 32mm. Võid ise valida kui kaugele sa selle paigutad kastist, peaasi, et nad ei kattu (peale pilti näitan väikse nipi mismoodi saab seda parandada vajadusel).

Kliki pildil, et näha suuremana.

Kui sa tahad ringi liigutada lähemale või kaugemale kastist, siis selle jaoks on tööriist SKETCH menüüs nagu SKETCH DIMENSIONS või siis klaviatuuril “D“. Kliki ringi keskpunktil ja kasti keskpunktil ja liiguta hiirt ülespoole eemale. Nüüd trüki sisse sobiv mõõt. Mina valisin 36mm. Kui soovid tagantjärgi seda mõõtu muuta, siis tee topeltklikk musta joone kohal oleval numbril. Seejärel saad seda uuesti muuta. Nüüd võid sama tehnikat kasutades teha ka teise ringi. Nüüd tee eelnevaid tehnikaid kasutades liimile koht suurusega 25mm x 35mm ja liimikorgile 6mm ring.

Kliki pildil, et näha suuremana.

Nüüd veidi keerulisem osa aga õnneks hakkame üsna lõpule jõudma. Vali SKETCH RECTANGLE 3 POINT RECTANGLE ja tee kogu oma senise töö ümber kastike. 3-punkti ruut tahab, nagu nimigi ütleb, kolme märgitud punkti. Kliki joonestatud kastikese kõrvale üles vasakule ühe korra, siis alla vasakule ja nüüd üles paremale nii, et seni joonestatud asjad on nüüd kasti sees. Sa ei pea millimeetri pealt jälgima kui kaugele sa need punktid märgid. Kui välimine kast on tehtud, siis vajuta klaviatuuril “D” (see on SKETCH DIMENSION tööriist) ja nüüd kliki igale väliskasti küljele ja lähimale juba joonistatud augu küljele ja märgi kauguseks 2mm. Keeruline aga loodan, et said aru. Kui tekib küsimusi, siis küsi. Teen sellest protsessist ka video.

Kliki pildil, et näha suuremana.

Järgmiseks Võta SKETCH LINE või klaviatuuril “L” klahv ja teeme ümarate värvipurkide ja liimipurgi vahele joone. See on selle jaoks, et kui me hiljem sketši “välja tõmbame” ehk siis teeme ta kolmemõõtmeliseks, siis hoiame me veidi materjali pealt sellega kokku kui printer ei pea printima liialt palju tühja pinda. Tee lisaks veel üks joon otse liimipurgi ala alla. Sellest saab välissein.

Kliki pildil, et näha suuremana.

Järgmiseks me kasutame ühte uut tööriista nimega OFFSET. Seda siis selle jaoks, et liimipurgi korgile teha ka sein. Hetkel on sketši peal joonistatud ainult auk. Selle tegemiseks vali SKETCH OFFSET või klaviatuuripeal täht “O” ja kliki hiirega liimipurgi korgi ringil. Nüüd avaneb sulle nihke sisestamiseks väike aknake. Piisab 2mm. Sisesta see number ja vajuta Enter. Nüüd Vajute Sketch Palette aknas “STOP SKETCH“.

Kliki pildil, et näha suuremana.

Tulemus peaks olema midagi sellist nagu ülemisel pildil. Veel ennem kui jätkame, siis ma räägin kiirelt ka üle tagantjärgi mismoodi tööaknas liikuda saab. Üks variant on kasutada (klikkida) tööakna üleval paremas nurgas olevat vaateklotsi. Teine variant on suurendamiseks kasutada rullikut, tööakna lohistamiseks klikid alla rulliku ja samal ajal lohistad ning keeramiseks-pööramiseks teed sama aga hoiad veel klaviatuuril all Shift klahvi.

Joonestatud sketši kolmemõõtmeliseks “tõmbamiseks” kasutame EXTRUDE tööriista, selleks ava CREATE EXTRUDE või klaviatuuril “E” klahvi. Nüüd märgi hiirega kogu oma joonis ja sa peaksid nägema joonisel noolt ja mõõtude sisestamise akent. Noolt üles alla liigutades saad sa tõmmata või tõugata joonist kolmemõõtmeliseks. Väike vihje, soovitan joonist (Shift + hiire rulliku allhoidmine) natuke pöörata. Siis on tõmbamisnoolt paremini näha. Kui sa tegid pealtvaates (ehk siis vaateklotsil oli ees TOP sketši joonestamise ajal), siis mõõtenumbri kasti sisesta -2 ja vajuta enter. Peaks jääma selline pilt:

Kliki pildil, et näha suuremana.

Nüüd aga muutus meie sketš nähtamatuks, et selle tagasi saada, siis vaata ekraani vasakusse nurka. Seal on menüü nimega BROWSER. Seal menüüs on omakorda Sketches grupp ja kui sa selle avad, siis peaksid sa nägema Sketch1 kirja mille ees on hall lambipirn. Vajuta sellele pirnile ja kui see läheb kollaseks, siis peaks ka sketš nähtav olema. Nüüd vali uuesti CREATE EXTRUDE või “E” ja vajuta liimipurkide ümber oleval (sellel millest saavad n.ö. seinad) alal ja trüki numbriväljale 15 ja vajuta Enter.

Kliki pildil, et näha suuremana.

Põhimõte tõmbamisel on see, et tõmmatakse seda ala mis on märgistatud. Kui sa tahad tõmmata korraga mitut ala, siis sa pead need hiirega märgistama. Kas siis kasti ümber tõmmates või samal ajal Shift klahvi all hoides ja hiirega läbi klikates.

Nüüd järgmiseks tõmbame välja ka liimipurgi ja liimikorgi seinad. Mina otsustasin teha nii, et liimipurgi seina kõrgus on 5mm ja liimikorgi oma 10mm. Tulemuseks on see:

Kliki pildil, et näha suuremana.

Ongi valmis. Üks asi mida võiks veel siiski teha on liimikorgi ümber olevat tühja ala veidi vähendada. Üks võimalus on sketši muuta aga kiirem võimalus on kasutada tööriista nimega FILLET. Selleks märgi ära detaili nurgajoon klikkides sellele hiirega. Ma loodan, et pildil on seda näha, see on must joon millel on valge halo ümber.

Kliki pildil, et näha suuremana.

Nüüd võta MODIFYFILLET või “F” klahv ja lükka sinist noolt sissepoole kuni saad endale sobiva kaare. Minul oli see näiteks 30.5mm. Ka SKETCH menüüs on FILLET tööriist. Seda sa saad kasutada siis kui sa sketši muudad. Praegu ma sellel pikemalt ei peatu. Tulemus oli selline:

Kliki pildil, et näha suuremana.

Nüüd on veel tarvis see detail printimiskõlbulikuks teha. Selleks vajuta MAKE menüünupule, kliki hiirega detailil ja vajuta “OK” nupule. Sinu käest küsitakse nüüd kuhu ja mis nimega .stl fail salvestada. Salvesta see.

Kliki pildil, et näha suuremana.

Järgmiseks kasutan endale meelepärast slicerit (CURA, Simplify3D vms) ja teen ta printerile söödavaks. Printisin värvialuse kasutades Colorfabb’i Economy PLA’d. Ostsin selle suure 2.2kg rulli Artoo printimiseks. Ma ise alati väga ei prindi ennem mustandeid välja (kuigi seda ma soovitan kui kasutad kallemaid materjale või sul on tõesti print millel peavad olema küllaltki täpsed mõõtmed aga sa ei tea oma printeri tolerantsi ja kas prinditud detail mõõtudelt sobiks). Kuna ma ei ole seni pidanud Colorfabb’is pettuma, siis ma teadsin, et vähemalt materjali osas ei ole mul mingeid probleeme vaja karta ja ka meie detail ei ole midagi sellist millel võib väga olla selliseid kohti mis tahaks tugevdamist või tugevat materjali. Sellel teemal ma räägin veidi pikemalt kui kirjutan artikli 3D printimise näpunäidetest.

Põhiseaded mis ma printimisel kasutasin. Hotend’i temperatuur: 215 kraadi, Aluse temperatuur: 55 kraadi (pole oluline kuumaaluse olemasolu), Täitematerjali protsent: 20%, Kiirus: 45mm/s, Kihikõrgus: 0.2mm. Printimisaeg ca neli tundi. Kui sa soovid endale sama alust printida, siis võid kõrguseks panna ka 5-10mm. Ma tahan arvatavasti tulevikus sinna ka kleepse peale kleepida, logo joonistada. Tulemus siis selline:

Värvialus

Topsid seisavad alusel väga kindlalt. 2mm tolerantsiks oli sobiv. Alus hoiab värvid ilusti üheskoos ja plussiks veel see, et liimikork ei lähe kaduma. Kui laud on täis tööriistu ja mudelijuppe, siis oskad sa seda rohkem hinnata.

Tegin ka väikese ekraanilindistuse oma protsessist. Loodetavasti see, koos pildi ja tekstidega, vastab sinu küsimustele. Kui siiski neid tekib, siis kirjuta mulle või kommenteeri video või artikli all.

Head joonestamist

Maario


Lisamaterjal:


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.